2014
20
Montag Oktober

Bonaparte

Arena Wien - Große Halle Baumgasse 80, 1030 Wien
Einlass: 19:00 Uhr Beginn: 19:00 Uhr
  • Abendkassa 0.00
  • Vorverkauf 24.00

Am 30.05 meldet sich der Kaiser des Rock & Roll zurück mit seinem vierten Album. Es heißt wie der Künstler selbst: „Bonaparte“. Und hier haben wir es fraglos mit dem gelungensten Bonaparte-Album der Discographie zu tun. Bonaparte ist eine hoch-energetische, von mexikanischer Küche angefeuerte, scharfe Chilli-Platte geworden. Eine Kalamazoo-Gitarre, ein tierisches Schlagzeug und ein paar Synthesizer-Tupfer aus Nerdywood treiben uns durch wilde Abenteuer mit hochmütiger Garagen-Rock-Rotzigkeit, reumütigen Powerpop-Schubidu-Chören und Bonaparte-typischem Sprechgesang in der Tradition von Napoleon XIV aus dem brodelnden Unterbewusstsein eines Rock & Roll-Verrückten.
Erzählt werden wahre Geschichten aus dem kaiserlichen Rock&Roll-Nähkästchen: Herausforderungen der Polyamorie (‚Two Girls‘), die allmorgendliche Lust die ganze Welt verklagen zu müssen (‚I wanna sue someone‘), es wird auf der Couch gerappt – und zwar mit dem US-amerikanischen Freund und Hip-Hop-Psychologen Tim Fite über ewigen Selbstdarstellungszwang (‚Me So Selfie‘), man lädt ein zur kaiserlichen Party im eigenen Kopf (‚Riot in my head‘) und warnt vor dem kaiserlichen Haushalt als Ort, in dem trotz einer Armee von Bediensteten auch die meisten Unfälle passieren (‚Wash your thighs‘). Es gibt einen tollen Surf-Hit, der das ewige Wettrennen der Spermien um unsere Zukunft besingt (‚May The Best Sperm Win‘) und ein Lied über das uns immer wieder beschleichende Gefühl der Fremdheit auf dem eigenen Planeten (‚Like an Umlaut in english‘).
Der eigentliche Hit des Albums aber ist ‚Into the wild‘, ein ehrfürchtiger Knicks auf der Bühne des Lebens, in dem Vergangenheit und Zukunft auf uns alle lauert. Man muss in der Gegenwart nur mutig genug sein, diese Bühne einmal zu betreten. Ein Lied für die Ewigkeit!
Aufgenommen und abgeschmeckt wurde Bonaparte von Andy Baldwin in New York, wo der Kaiser im letzten Jahr viel Zeit verbrachte, um zurück zu sich und seinen Songs zu finden. Die Schlagzeug-Spuren hinterließ der geniale New Yorker Drummer Christopher ‚Pow Pow‘ Powell. Zu fast jedem Song hat der Kaiser auf seinen Reisen mit tollen Filmemachern auf der ganzen Welt Bewegbildmaterial aufgenommen, das uns unsere wunderbare wie paradoxe Welt zwischen bright Citylights und Waldbränden zeigt: Sesshaftigkeit sucht man also besser woanders!
www.facebook.com/bonaparte

Brooklyn based musician and artist,Tim Fite, is a bad mother f****r! He don’t take sh*t from nobody. If you keep checking your phone when you are in a meeting with Fite, he will text you a picture of his balls. If you don’t reply to that text promptly, he will forward a picture of you looking at that picture of his balls to everybody in your godforsaken social network. Fite has been banned from twitter on multiple occasions for being “way too clever” and “way too popular.” His Facebook account has been “unpublished” twice for ‚posting too much original content‘ and ’not liking anything that anyone else is liking.‘
Fite recently parted ways with Anti Records (after fulfilling his three album contract), and is set to turn over a new leaf this fall with an album/art-project entitled iBeenHACKED. iBeen- HACKED is a multi-media exploration of how digital living, digital dependance, and digital thinking effect our everyday lives in terms of productivity, creativity, privacy, and self- realization. Some stand out tracks on the album include, ‚The Internet is for Pussies,‘ ‚Check Your Cell Before You Wreck Yourself,‘ ‚:) 😉 ;o :(‚ and ‚Steve Aoki: Reditor.‘ Like any effective social commentary, the songs on iBeenHACKED use humor and horror in equal measure, to deconstruct the complex realities of digital culture. When asked what kind of statement he is making with the album Fite replied, ‚iBeenHACKED is intended to be a drag-net for all things tech-tuna, and my shit ain’t dolphin free! You feel me?‘ An intriguing feature of the album is the abundance of inter-song advertising – Fite sold ad space on his album saying, ‚Now-a-days one of the only ways to make money with a song is to place it into an advertise- ment. I’m like, f*ck that noise! I can just cut to the chase, and put the ads IN my songs. And, who cares if my songs are full of ads? The internet is full of ads, and everybody still loves the internet, right? I’m like Zuckerberg on some premature ejaculation ad revenue type sh*t.‘
As a visual compliment to the album, Fite created an iBeenHACKED installation piece for the BEAM Center of Brooklyn, transforming their store front residency space into a pop-up Temple for Digital Meditation (with help from students in the BEAM Arts education program). The installation was centered around ‚The Phoney‘ – a hand-crafted smart phone surrogate cast in colored glass. Forty two of these glass ‚Phonies‘ were prominently displayed in the window that Fite retro-fitted into a giant smartphone. Signs expounding the virtues of the Phoney drew in passers by for a closer look claiming, ‚The Phoney can save your life!‘ When looking through the window-phone, folks would see three eyed cats hovering over eight foot tall smart phones illustrating the stepping-stones along the path to digital enlightenment: ‚See the screen, touch the screen, be the screen, and transcend the screen.‘
To support the release of iBeenHACKED, Tim Fite will hit the road, supporting German electro-punk band Bonaparte on a European tour. Fite’s live show has been described as, “Pee-wee’s Playhouse on hip-hop steroids, complete with animations, sing-alongs, illus- trated stories, and a video backing band (made up of multiple Tim Fites).” Given the timely, controversial, and engaging subject matter of iBeenHACKED, Fite’s new show, like his new album, should prove to be a spectacle worth witnessing. So stop playing on your phone, and go tell all your online friends about, Tim Fite!
timfite.com/